Registreer Veel gestelde vragen (FAQ) Ledenlijst Kalender Markeer forums als gelezen

Ga terug   Satellietforum > Satellietontvangst > Schotelantenne ontvangstproblemen

Notices

Antwoord

Onderwerp Opties Weergave Modus
Oud 30-07-18, 16:49
Lampje's Avatar
Lampje Lampje is offline
Satellietforum toppertje

Datum van registratie: 16-12-10
Standaard

Nog even hierop inhakend op een ander satelliet forum las ik dit in de huisregels:

Onderwerptitels plaatsen in de aard van "even een vraagje", "help mij", "satelliet", "advies" of "is dit wat" gaan nergens over en zijn er de oorzaak van dat mensen niet meer de mogelijkheid hebben gericht te zoeken naar bepaalde berichten. Geef in de onderwerptitel dus duidelijk en kort aan waar jouw vraag of bericht over gaat!
Oud 01-08-18, 17:08
durumke durumke is offline
Tijdelijk buiten gebruik

Datum van registratie: 19-02-13
Standaard Help, geen ontvangst

Over een uurke ga ik foto's plaatsen. Van de satelliet buiten hoe ze nu staat en van het scherm op TV.
Denk dat het aan de kabel ligt. Ben niet zeker.
Oud 01-08-18, 19:43
durumke durumke is offline
Tijdelijk buiten gebruik

Datum van registratie: 19-02-13
Standaard Help, geen ontvangst

Hier de beloofde foto's.

Ik heb net ook de kabel vervangen, de conectoren er goed opgezet (hoop ik), maar het blijft hetzelfde, krijg er geen beweging in.
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg IMG_20180801_160320.jpg (149,5 KB, 39x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_20180801_160333.jpg (135,5 KB, 32x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_20180801_160352.jpg (149,6 KB, 32x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_20180801_160404.jpg (149,4 KB, 33x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_20180801_160428.jpg (146,6 KB, 30x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_20180801_160441.jpg (136,0 KB, 29x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_20180801_160518.jpg (135,7 KB, 33x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_20180801_160532.jpg (144,5 KB, 31x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_20180801_160550.jpg (145,6 KB, 29x gelezen)
Oud 01-08-18, 20:18
komtwelgoed's Avatar
komtwelgoed komtwelgoed is offline
Satellietforum toppertje

Datum van registratie: 15-02-11
Standaard

Tja, het verbaast me niets dat je geen ontvangst hebt.

Op foto 1 zie ik dat de schotel veel te laag staat.
Ik schreef dat de onderzijde van de schotel maximaal 1,4 meter lager mag staan dan het dak van de buren maar dan moet de schotel wel ongeveer tegen je eigen muur staan zoals de foto waar je de mast aan de regenpijp hebt vastgemaakt.
Volgens mij staat de schotel te laag.
Hoe hoog is het dak van de buren?

Ook heb je de duo-lnb op het verkeerde pijpje gemonteerd namelijk die van de 19,2. Je moet hem monteren op het pijpje van de 23,5.

Ook staat de duo-lnb geen 13 graden schuin.

Wat de elevatie instelling van de schotel:
Op de eerste (heldere) foto staat geen referentiestreepje. Je kunt de elevatie dan ook vanaf die zijde niet aflezen. Op de donkere foto waar de elevatie wel af te lezen is, staat de elevatie op 35 graden. Dat moet voor de Astra 23,5 ongeveer 28 graden zijn zoals ik al schreef. Dat geldt natuurlijk alleen als de mast zuiver verticaal staat.

In het tweede tv-beeld is te zien dat je de diseqc-instelling niet goed hebt staan. De Astra 23,5 staat op diseqc-positie 3 van 4. Dat moet 2 van 4 zijn.
Verder zie ik op dat scherm dat hij kijkt naar transponder 11713H op de Astra 23,5. Die transponder bestaat niet. Stel hem in op transponder 11739V.
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg elevatie.jpg (144,6 KB, 9x gelezen)
Oud 01-08-18, 20:18
paullo paullo is offline
Satellietforum toppertje

Datum van registratie: 02-04-08
Standaard

Je kan zo toch geen ontvangst hebben.

Die schotel kijkt recht op een muur.

Ze moet in alle geval hoger zodanig dat ze over het obstakel (=muur) kijkt.

Hieronder de raadgevingen van TVVlaanderen over het installeren van een schotel.

Je moet volgens mij ook als je over de muur kijkt en wil africhten de LNB van 23,5 ° aan de schotel bevestigen en niet de andere.

Citaat:
HOEK VAN 30 GRADEN
Zet de schotelantenne vast in een hoek van 30 graden. Dit kan je aflezen op de gradenboog aan het bevestigingsstuk. Zorg ervoor dat dit niet meer kan veranderen.

GEEN OBSTAKELS
Let er ook op dat er geen obstakel het vrije zicht van de schotelantenne blokkeert. Aangezien de schotel in een hoek van 30 graden uitgericht wordt, betekent dat dat de afstand tot een obstakel dubbel zo groot moet zijn als het obstakel zelf. Staat er een boom van 3 meter hoog ten zuiden van de schotelantenne, dan dien je de schotel dus op 6 meter afstand daarvan te installeren.

ORIËNTATIE VAN DE ONTVANGSTKOP
Voor een optimale ontvangst is het beter dat de ontvangstkop niet mooi horizontaal, maar een beetje schuin is gemonteerd. Gebruik het bijgevoegde uitlijnmateriaal dat je vindt in je complete set om de duo LNB (ontvangstkop) op een perfecte hoek van 11 graden te nemen.

DE JUISTE SATELLIET
Voor een optimale ontvangst van zowel de ASTRA 1 (19.2) als de ASTRA 3 satelliet (23.5), is het belangrijk dat je de ontvangstkop uitricht op de 23.5. Hiervoor bevestig je de zwarte klem op de grijze buis met het opschrift 23.5
Oud 01-08-18, 20:29
Lampje's Avatar
Lampje Lampje is offline
Satellietforum toppertje

Datum van registratie: 16-12-10
Standaard

Ik zie nog veel meer dingen die niet kloppen, maar goed ik hou mijn mond wel, ik durf er wat onder te verwedden hoe dit af gaat lopen.
Ik waardeer KWG zijn behulpzaamheid, maar waarschijnlijk wordt het trekken aan een dood paard.
Oud 01-08-18, 20:44
paullo paullo is offline
Satellietforum toppertje

Standaard

Ik zou in alle geval aanraden om voor het afregelen de ontvanger en televisie naast de schotel te plaatsen, want als je moet draaien en telkens naar binnen moet om te gaan kijken of er ontvangst is, zouden het wel eens kilometers en veel nutteloze frustratie kunnen worden.

Maar het eerste werk is alleszins die schotel hoger krijgen zodanig dat ze over het dak kijkt.

Hoe wil je ontvangst krijgen als je geen vrij zicht op de satelliet hebt.

Greets
Oud 01-08-18, 20:58
komtwelgoed's Avatar
Satellietforum toppertje

Standaard

Beste paullo

Dat de schotel op dit moment te laag staat is duidelijk. Aangezien de binnenplaats 2,9 meter breed is, klopt het toch dat ik zeg dat hij 1,4 meter lager mag staan dan het plat dak van de buren maar dan moet de schotel wel aan de regenpijp vastgemaakt zijn. Aangezien de schotel maar 65cm hoog is, hoeft deze dus helemaal niet boven zijn eigen plat dak uit te steken.
Misschien mag er ook wel een muurbeugel tegen de muur gezet worden van de huisbaas. Dan wordt het een stuk makkelijker monteren.

Tja en voor het afstellen van de schotel moet je de ontvanger en een klein tv-tje naast je schotel zetten anders gaat het niet werken.
Oud 01-08-18, 21:20
paullo paullo is offline
Satellietforum toppertje

Standaard

Ongetwijfeld juist berekend KWG, het motto is alles hoger, want zoals het nu staat kan het nooit lukken.

Greets
Oud 01-08-18, 21:56
komtwelgoed's Avatar
Satellietforum toppertje

Standaard

Beste paullo

Natuurlijk is dat erg makkelijk te berekenen maar als je daar geen zin in hebt is het ook heel makkelijk met Dishpointer uit te zoeken.
Het gaat om de ontvangst van de Astra 23,5, die staat het laagste aan de horizon van de twee te ontvangen satellieten.
Aan de stoeptegels is te zien dat de binnenplaats net geen 10 stoeptegels van 30cm breed is, dus 2,9 meter.
Als je bij Dishpointer de optie "show obstacle" aan klikt, dan kun je daarmee kijken hoe hoog het obstakel (het plat dak van de buren) hoger mag zijn dan de onderzijde van de schotel.
Nu is het instellen van een afstand van 2,9 meter afstand op Dishpointer wel erg lastig maar neem in dat geval het 10-voudige, dus 29 meter. Dan zie je dat het obstakel 15,5 meter mag zijn, 1/10 deel er van dus 1,55 meter. Ik neem 15cm veiligheidsmarge en kom zo dus aan 1,4 meter.
Je ziet dat je dus helemaal niets uit te rekenen hebt.
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg voorbeeld.jpg (56,7 KB, 15x gelezen)
Antwoord

Onderwerp Opties
Weergave Modus

Wat zijn jouw accountrechten?
U kan geen nieuwe onderwerpen starten
U kan geen reacties plaatsen
U kan geen bijlage(n) plaatsen
U kan uw eigen berichten bewerken

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Ga direct naar forum

Alle tijden zijn CET. De tijd is nu 23:23.

CanalDigitaal ASTRA SatelliteMagazine