Registreer Veel gestelde vragen (FAQ) Ledenlijst Kalender Markeer forums als gelezen

Ga terug   Satellietforum > Nieuwsforum > Koperdraad/Glasvezel/Kabel

Notices

Antwoord

Onderwerp Opties Weergave Modus
Oud 13-11-18, 18:28
Zuppelan Zuppelan is offline
Satellietforum toppertje

Datum van registratie: 24-01-11
Standaard Vraag over TotaalTV-artikel analoge radio Ziggo

Hallo,

Ik heb een vraag over dit artikel: Heeft Liberty concrete uitspraken gedaan over analoge radio? Of is het puur een gevolgtrekking van uitspraken over DOCSIS 3.1?

Hoe zit het namelijk: DOCSIS 3.1 kent 32 uploadbanden van 8 MHz. De analoge FM-band van 20MHz kost je dus 3 uploadbanden in DOCSIS 3.1. Ofwel: 9% van de uploadcapaciteit. Je kunt prima DOCSIS 3.1 invoeren zonder die laatste 9%, kwestie van kiezen en zeker in het begin zal niet direct alle mogelijk beschikbare capaciteit gevuld kunnen worden.

Ik vind het daarom maar een erg raar verhaal dat Ziggo nu, terwijl een enorme capagne voor analoge afschakeling gevoerd wordt, kiest om analoge radio te handhaven om al 1 jaar later weer een hele voorlichtingscampagne te moeten opzetten om mensen op het uitschakelen van analoge radio voor te bereiden. Als je analoge radio handhaaft, dan lijkt me in de rede liggen dat dat minimaal voor enkele jaren is.

Laatst aangepast door Zuppelan : 13-11-18 om 18:31
Oud 13-11-18, 18:44
Hsd Hsd is offline
Satellietforum toppertje

Datum van registratie: 06-02-11
Standaard

Misschien moet je dit op het Ziggo forum vragen?
Oud 13-11-18, 19:57
Lampje's Avatar
Lampje Lampje is offline
Satellietforum toppertje

Datum van registratie: 16-12-10
Standaard

@Zuppelan, Docsis is de standaard voor kabelinternet. Momenteel heeft de sector docsis 3.0 geďmplementeerd, maar wereldwijd zijn kabelaars bezig met de overgang naar versie 3.1. Deze maakt in eerste instantie downloadsnelheden van 1Gbit/s mogelijk, maar de specificatie biedt ruimte voor hogere snelheden. De specificatie beschrijft 10Gbit/s down, maar VodafoneZiggo houdt het op maximaal 5Gbit/s down en 1Gbit/s up. Met docsis 3.1 full duplex zouden zelfs symmetrische 10Gbit/s-snelheden binnen bereik komen. De fullduplex-upgrade is volgens de Nederlandse kabelindustrie echter niet voor 2025 te verwachten.

In Totaal tv stond dit te lezen:Unitymedia (duitse dochter VodafoneZiggo) heeft in aanloop naar de overstap naar de nieuwe kabeltechniek het analoge televisieaanbod uitgeschakeld. De bandbreedte van analoge televisie wordt nu voor de uitbreiding van IP-diensten en snelheidsverhoging van internet gebruikt. Ziggo is in Nederland deze week begonnen met het uitzetten van analoge televisie. Het volgt dezelfde weg als Unitymedia heeft gedaan. Na het uitzetten van analoge televisie wil VodafoneZiggo vaste en mobiele klanten het Next Generation Network aanbieden. Onderdeel hiervan is voor klanten met een vast internetabonnement het leveren van Gigabit-internet.

Het analoge radio bandje van 20Mhz zal vast niet zoveel ruimte vergen op de kabel en is te verwaarlozen tot wat analoge tv aan bandbreedte kost.
Oud 13-11-18, 20:35
Zuppelan Zuppelan is offline
Satellietforum toppertje

Datum van registratie: 24-01-11
Standaard

Citaat:
Misschien moet je dit op het Ziggo forum vragen?
De kans dat ik de auteur van het TotaalTV-artikel hier tref lijkt me groter?

Op het Ziggo-forum zou ik naar de visie van Ziggo zelf kunnen vragen, wellicht informatief, maar de auteur kan denk ik het best toelichten of het een gevolgtrekking is, of echt een uitspraak van Liberty.
Antwoord

Onderwerp Opties
Weergave Modus

Wat zijn jouw accountrechten?
U kan geen nieuwe onderwerpen starten
U kan geen reacties plaatsen
U kan geen bijlage(n) plaatsen
U kan uw eigen berichten bewerken

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Ga direct naar forum

Alle tijden zijn CET. De tijd is nu 23:30.

CanalDigitaal ASTRA SatelliteMagazine