Registreer Veel gestelde vragen (FAQ) Ledenlijst Kalender Markeer forums als gelezen

Ga terug   Satellietforum > Satellietontvangers > Home theater PC (HTPC)

Notices

Antwoord

Onderwerp Opties Weergave Modus
Oud 19-08-08, 23:06
Menno Snel Menno Snel is offline
Regelmatige deelnemer

Datum van registratie: 31-03-07
Standaard Het opzetten van een HDTV Home Theatre PC (ter vervanging van de Dreambox).

Na lange tijd gewacht te hebben op de DM8000 ben ik eens rond gaan neuzen wat er nog meer in de wereld was die deze mogelijkheden biedt. Uiteindelijk ben ik me gaan verdiepen in een Home Theatre PC (HTPC) aangezien deze dezelfde (en zelfs nog meer) mogelijkheden biedt voor een lagere prijs als de ongeveer € 900 die de Dreambox 8000 waarschijnlijk gaat kosten. Ook hoef je voor toekomstige ontwikkelingen of defecten van een onderdeel niet het hele apparaat te vervangen, enkel het onderdeel dat het betreft.

Ik zal hieronder kort uiteenzetten wat mijn ervaringen zijn opdat een ander er ook wat aan heeft:

Hardware
:
Voor net iets meer dan EUR 600 heb ik een volledig systeem met 2 HD DVB-S tuners (dus een twin ontvangstsysteem). Ik heb de volgende componenten besteld:
  • Moederbord: Gigabyte GA-MA78GM-S2H (met HDMI, DVI, SPDIF, en 6 kanaals audiouitgangen)
  • Processor: AMD Athlon 64 X2 6000+ Dual-Core 3.0GHz 2x1MB 125W (ik wil zeker weten dat ik genoeg kracht heb voor zware 1080P filmpjes, een lichtere processor met minder vermogen die dus ook minder geluid produceert bij koelen volstaat voor de meeste gebruikers).
  • Processorkoeling: Scythe Ninja Mini Heatpipe for all Intel P4 & AMD K8
  • Geheugen: Transcend 2GB JetRAM DDR2-800 PC6400 (2 stuks dus totaal 4Gb al zou 2Gb ook al voldoende zijn)
  • Harde Schijf: Samsung 750Gb SATA (2 stuks voor back-up doeleinden aangezien ik het systeem ook als NAS en webserver gebruik zodat er maar één systeem constant aan hoeft te staan, maar dit ligt verder buiten de scope van dit verhaal en hier zal ik dus niet verder op in gaan).
  • CD/DVD/Blu-ray: Lite-On DH-4O1S Blu-ray
  • DVB-S kaart: Terratec Cinergy 2 PCI HD Incl. CI-Module (2 stuks)
  • Behuizing: Antec NSK2480 Desktop case (ik zet hem toch in de kast, doe je dit niet dan is de Antec Fusion 430 een betere optie aangezien deze ook een display heeft)
  • Afstandsbediening: Logitech Harmony 525 (Woonkamer) en Microsoft Media Center Remote & Receiver 2005 NL (reserve/slaapkamer)
  • Cardreader: Externe USB multicardreader
  • Verbindingskabels HDMI (TV) en SPDIF (versterker)
  • Tevens heb ik nog een 2e videokaart geplaatst met compositeaansluiting voor de slaapkamer en heb ik een IR extender zodat ik met de afstandsbediening in de slaapkamer de HTPC kan bedienen

Software: Vanwege de beperkingen die Microsoft heeft ingebouwd in haar software (DRM en dergelijke) ben ik gegaan voor een open sourcesysteem (bijkomend voordeel is dat dit volledig gratis is). Na analyse van de verschillende pakketten heb ik gekozen voor Mythbuntu (een speciale versie van Ubuntu welke MythTV bevat). Op zowel Ubuntu als MythTV (beide GPL) zit een uitgebreide community (ook uit Nederland) die deze pakketten ook steeds verder aan het ontwikkelen zijn (vergelijkbaar met PLI en Gemini op de Dreambox).
Mythbuntu is eenvoudig te installeren en de basisfuncties werken vrij snel. Dit pakket doet me een hoop denken aan mijn oude Dreambox (er zit ook een RSS lezer, weerberichten via internet enz in) echter gaat het veel verder. Je kunt standaard ook internet streams opvragen (de Dreambox kon dit met radio, maar MythTV pakt daar ook talloze televisiestreams bij). Er kunnen ook diverse plugins geïnstalleerd worden welke de mogelijkheden nog verder uitbreiden. Eigenlijk is alles wat geprogrammeerd kan worden mogelijk.

Softcam (cccam): Als softcam heb ik gekozen voor cccam 2.0.9 (hier had ik al goede ervaringen mee met mijn Dreambox). Aangezien ik 2 DVB-S kaarten heb gebruik ik deze softcam om ze beiden te decoderen met één CI slot (en dus pasje).

Reden voor dit onderwerp: Ik verwacht dat e.e.a. deze week binnen komt en zal dan beginnen met het samenstellen en configureren van de HTPC. Aangezien ik nog helemaal geen ervaring heb moet ik vanaf het begin starten en leek me dit een goede reden om mijn voortgang te beschrijven voor anderen. Ik zal in dit (forum)topic mijn bevindingen en problemen plaatsen/aankaarten opdat een ander er ook wat aan heeft en/of me hulp kan bieden. Misschien dat er meerdere mensen zijn die een HTPC (willen) gebruiken, dan kan dat hier eveneens besproken worden. Ik zie jullie bijdragen graag tegemoet om er samen een mooi forumtopic van te maken

Laatst aangepast door Menno Snel : 19-08-08 om 23:10
Oud 20-08-08, 09:14
Guest
Guest

Standaard

Zeer interessant. Ik heb zelf al geruime tijd vage plannen dit ook te gaan doen: de aangekondigde hoge prijs van de DM8000 blaast deze plannen weer wat leven in.
Ik ben het zeer zeker eens met de voordelen die je aanhaalt t.o.v. een DM, maar: wat zijn de nadelen? Ik heb in het recente verleden al eens wat vragen hierover gesteld in Sat4All, maar vrijwel geen respons gekregen. In de DM-groep moet je niet naar PC-zaken vragen en in de TV-kaarten-groep niet naar een DM.

Wat mij het lastigste lijkt, is de ondersteuning. Waar je binnen de DM-gemeenschap een veelheid aan "experts" hebt, die alle mogelijke images en plug-ins bouwen, moet je dat hier zelf doen. Of zie ik dat verkeerd en is de door jou genoemde (NL-) community daar een voldoende equivalent van?

Is met name de applicatie die voor het aansturen van 2 (of zelfs meer?) DVB-kaarten gaat zorgen, met alle functionaliteit die je van een HD-PVR verlangt, een zorgenkindje of een (vrijwel) uitgekristalliseerd geheel?
Hoe ben je tot de keuze van de DVB-kaarten gekomen?

Ik hoop dat je in dit topic veel informatie gaat geven over de opbouw van het systeem en je ervaringen.
Succes!
Oud 20-08-08, 09:45
DuoBlock DuoBlock is offline
Satellietforum Technicus

Datum van registratie: 01-04-08
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Menno Snel Bekijk Post
Het opzetten van een HDTV Home Theatre PC (ter vervanging van de Dreambox).
Dit lijkt me een fraai systeem worden Menno, zeker voor een Linux gek als ik ben.
Ik ben benieuwd hoe de PCI HD kaartjes onder Ubuntu het gaan doen samen met de CI module. Heb je al Linux drivers voor de Terratecs?
Ik wacht met belangstelling je experimenten en verslagen hier af.
Oud 20-08-08, 12:36
Guest
Guest

Standaard

Ik zag bij de specs van de kaarten, dat de DiSEqC ondersteuning maar matig is. Is dat anders (beter) bij het gebruik van Linux-drivers? Ik ben met name geïnteresseerd in USALS-functionaliteit.
Oud 20-08-08, 20:01
Regelmatige deelnemer

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Rob van der Does Bekijk Post
Ik ben het zeer zeker eens met de voordelen die je aanhaalt t.o.v. een DM, maar: wat zijn de nadelen?
Voor zover ik na mijn vooronderzoekje (zoeken op internet naar functionaliteit) weet heb ik nog geen nadelen kunnen vinden. Alles wat ik in de Dreambox gebruik zit ook in MythTV zoals ik nu kan zien. MythTV kun je zien als een "image" voor de HTPC welke de hardware ook aan kan sturen via Linux (Ubuntu). Als de hardware in Ubuntu is ingesteld kan MythTV deze (via het besturingssysteem) aanroepen.
Onderstaand een linkje waarin de verschillende HTPC pakketten worden vergeleken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Compari...tware_packages

Er zijn nog wel enkele punten die volgens mij wel op te lossen zijn maar waar wat meer aandacht aan besteed zal moeten worden:
  • Blu-ray / DVD ondersteuning. Standaard zit dit niet in Linux (vanwege rechtenbeperkingen op een open source softwaresysteem). Maar even zoeken in Google en je vind wel hoe je dit aan de praat moet krijgen. Ik zal dit niet hier plaatsen aangezien de legaliteit van deze methode omstreden is (al hoeft het niet illegaal te zijn om de content van een gekochte disk af te spelen op het systeem wat je zelf wil). Maar neem het zekere voor het onzekere aangezien ik dit forum niet in de problemen wil helpen.
  • EPG. Er is een Linux programma wat de mediahighway EPG uit kan lezen en om kan zetten (deze wordt ook gebruikt in Dreambox images, ik meen dat het MHWEPG heet). Ik weet nog niet of deze ook in desktop Linux gebruikt kan worden, maar zie geen reden waarom niet omdat het ook op Dreambox linux draait (en ik vind ook het e.e.a. als ik MHWEPG zoek in Google). Misschien dat iemand op dit forum die ontwikkeld voor de Dreambox daar wat zinnigs over kan zeggen (Littlesat?). Is dat er nog niet dan kunnen we het misschien compileren/maken voor een Linux PC. In ieder geval moet de output worden aangeboden in XMLTV formaat dan kan MythTV dit importeren. Maar buiten dit gegeven zijn er ook grabbers (http://wiki.mythtv.nl//index.php/Grabbers) die de Nederlandse TV informatie kan importeren in MythTV.
  • CCcam is gewoon beschikbaar voor Linux en er zijn zelfs Nederlandstalige howto's om dit in te stellen.
Citaat:
Wat mij het lastigste lijkt, is de ondersteuning. Waar je binnen de DM-gemeenschap een veelheid aan "experts" hebt, die alle mogelijke images en plug-ins bouwen, moet je dat hier zelf doen. Of zie ik dat verkeerd en is de door jou genoemde (NL-) community daar een voldoende equivalent van?

Is met name de applicatie die voor het aansturen van 2 (of zelfs meer?) DVB-kaarten gaat zorgen, met alle functionaliteit die je van een HD-PVR verlangt, een zorgenkindje of een (vrijwel) uitgekristalliseerd geheel?
Hoe ben je tot de keuze van de DVB-kaarten gekomen?
MythTV is een volledig pakket waar vele ontwikkelaars mee bezig zijn en wat in rap tempo ontwikkeld wordt. Mythbuntu heeft zelfs het voordeel dat het MythTV combineert met Ubuntu zodat je alles kunt installeren met één live CD. Het aantal ontwikkelaars is vele malen groter als dat van de Dreambox images aangezien het wereldwijd vele malen meer gebruikt wordt en het GPL is zodat er ook een grote ontwikkel community is. Ook zijn er veel meer zaken mogelijk omdat de beperkingen er niet zijn die voor een Dreambox gelden (zoals de grootte van het geheugen). Op diverse fora en wiki's wordt er goede ondersteuning gegeven bij kwesties die spelen (dat is ook de reden dat ik dit aandurf, ik ben nog niet zo heel goed in Linux of dit concept maar wat ik heb gezien geeft me hoop). En ik ben niet vies van een uitdaging.

MythTV ondersteund trouwens ook plugins die nog veel gewenste extra functionaliteit toe kan voegen die niet in de standaard applicatie zit (om het niet te groot te maken of dingen die landgerelateerd zijn).

De keuze voor de TV kaarten is als volgt ontstaan. Ik zocht een DVB-S kaart die aan de volgende voorwaarden voldeed:
  1. Ondersteuning voor Linux (omdat ik Mythbuntu wilde gaan gebruiken)
  2. Ondersteuning voor HDTV
  3. Moelijkheid om mijn Canal Digitaal smartcard te gebruiken via CI
  4. Ondersteuning van teletext
Via http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-S2_PCI_Cards vond ik door Linux ondersteunde HDTV kaarten die een CI interface bevatten. Na wat verder speurwerk op internet bleken de Terratec's ook teletext te ondersteunen (dit doet bijvoorbeeld de FloppyDTV S2 niet). Doorslag gaf de prijs (de Terratecs kosten rond de €83 inclusief CI interface terwijl anderen bijna het dubbele kosten)

Citaat:
Origineel gepost door DuoBlock Bekijk Post
Ik ben benieuwd hoe de PCI HD kaartjes onder Ubuntu het gaan doen samen met de CI module. Heb je al Linux drivers voor de Terratecs?
Ik heb onderstaande link gevonden om de Terratec te installeren in Ubuntu:
http://www.linuxtv.org/wiki/index.ph...y_S2_PCI_HD_CI
Ik ben nog in afwachting van de hardware dus heb nog geen praktijkervaring. Maar dit stemt me hoopvol. Al blijkt uit bovenstaande link dat ze de CI nog niet kunnen aansturen in Linux, maar ik gebruik tijdelijk mijn Dreambox wel icm CCcam tot dit opgelost is. Deze kaart kost met CI bijna net zo veel als één zonder dus die gok waag ik maar en ik kan eventueel altijd nog een andere Cardreader aanschaffen mocht ondersteuning niet komen. Ook blijkt uit bovenstaande wikipedia link dat MythTV meerdere TV kaarten kan gebruiken.

Citaat:
Ik zag bij de specs van de kaarten, dat de DiSEqC ondersteuning maar matig is. Is dat anders (beter) bij het gebruik van Linux-drivers? Ik ben met name geïnteresseerd in USALS-functionaliteit.
Ik heb zelf een Multytenne twin dus zal geen USALS gebruiken (en kan hier dus ook niks over zeggen). Wat ik wel weet is dat MythTV Diseqc ondersteunt (http://mythtv.org/wiki/index.php/DiSEqC). De Terratec ondersteunt voorzover ik kan vinden op internet in ieder geval DiSEqC 1.0 (wat voldoende is voor mijn Multytenne). Hogere versies heb ik zo gauw niet kunnen vinden, maar hier moet je dan even zelf naar zoeken (en hier plaatsen natuurlijk ). Blijkt dit er niet op te zitten dan zou je voor jouw geval uit moeten kijken naar een andere DVB-S kaart (een overzicht zie je op bovenstaande linuxtv.org link)

Als er nog meer vragen of opmerkingen/tips/suggesties zijn hoor ik het graag. Ik hoop van het weekend de spullen binnen te hebben (al staat e.e.a. nog in backorder) zodat ik echt van start kan gaan.

Laatst aangepast door Menno Snel : 20-08-08 om 20:16
Oud 21-08-08, 16:10
DuoBlock DuoBlock is offline
Satellietforum Technicus

Datum van registratie: 01-04-08
Standaard

Smullen voor de liefhebbers:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=940972
Oud 21-08-08, 16:19
Guest
Guest

Standaard

Zeer uitgebreid!
Alleen jammer dat daar Windows wordt gebruikt. Ook de TV-kaart is even anders dan 2 DVB-s kaarten.
Oud 22-08-08, 08:07
Regelmatige deelnemer

Standaard

Hieronder trouwens een link met features en screenshots van MythTV
http://www.mythtv.org/modules.php?name=MythFeatures
Oud 22-08-08, 14:15
Regelmatige deelnemer

Standaard

En hierbij een link naar het programma dat Mediahighway informatie kan inlezen in de HTPC: http://jrepetto.free.fr/

Installeren staat beschreven in deze link (Duits) http://www.vdr-wiki.de/wiki/index.php/Mhwepg

Laatst aangepast door Menno Snel : 22-08-08 om 14:22
Oud 27-08-08, 20:43
safirke safirke is offline
Nieuwe deelnemer

Datum van registratie: 18-07-08
Standaard

Dit is nuttige info,want met al die HD sat.ontvangers is "wat is wijsheid" een goede vraag ,en als men voor dat geld zelf iets kan in elkaar knutselen....
Zou het ook werkzaam zijn met een TV Vlaanderen kaart?
En ongelimiteerd kanalen, zoals op een dreambox?
Ik blijf het opvolgen,bedankt dat u deze info vrijgeeft en SUKSSES.
Safirke
Antwoord

Onderwerp Opties
Weergave Modus

Wat zijn jouw accountrechten?
U kan geen nieuwe onderwerpen starten
U kan geen reacties plaatsen
U kan geen bijlage(n) plaatsen
U kan uw eigen berichten bewerken

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Ga direct naar forum

Alle tijden zijn CET. De tijd is nu 19:22.

CanalDigitaal ASTRA SatelliteMagazine