Dit forum gaat stoppen. Lees hier meer informatie.
Registreer Veel gestelde vragen (FAQ) Ledenlijst Kalender Markeer forums als gelezen

Ga terug   Satellietforum > Satellietontvangst > Schotelantenne ontvangstproblemen

Notices

Antwoord

Onderwerp Opties Weergave Modus
Oud 12-12-18, 09:53
stevenvc19 stevenvc19 is offline
Regelmatige deelnemer

Datum van registratie: 10-11-17
Standaard Storing op één transponder op één ontvanger

Goeiemorgen,

Ik heb een schotelinstallatie met Quad LNB's.
Zo ontvang ik:
Astra 1;
Astra 2;
Hotbird;
Eutelsat 9e;
Eutelsat 5W;
Hispasat;

Op de Quad LNB's zijn drie televisies aangesloten. Woonkamer, keuken, slaapkamer.

Deze satellieten ontvang ik op 4 verschillende schotels verspreid in de tuin.
Astra 2 staat het verst weg van de ontvanger, zo ligt er bijvoorbeeld 20m coax naar de disecq-switch. De hispasat heeft 10m coax naar de disecq switch liggen. (om maar een idee te geven van de afstand)
De drie switchen staan allemaal op dezelfde plaats in een behuizing.
Vanaf de disecq-switchen is het dan nog +/- 10m naar de keuken, 30m naar de woonkamer en 40m naar de slaapkamer.

Wat mij opvalt is dat ik in de woonkamer en slaapkamer een hogere signaalsterkte krijg dan op dezelfde transponders in de keuken. Ik heb drie dezelfde ontvangers (Edision Primo) Vreemd genoeg, ondanks de langere coax geeft de ontvanger (foutief??) een hogere signaalsterkte!

Ik ontvang op de hispast een transponder die niet al te sterk is. In de keuken geeft deze bij goed weer een ontvangst van +/-79% in de woonkamer en de slaapkamer geeft de ontvanger 84% aan.

Maar nu komt het vreemde. Wanneer er -zoals voorbije week- vrij veel bewolking is, daalt de signaalsterkte naar 59%. Dit geeft in de keuken en woonkamer nog steeds storingsvrij beeld, maar in de slaapkamer geeft dit storingen of in sommige gevallen gewoonweg geen beeld meer. Dit is slechts voor één transponder op de Hispasat het geval. alle andere transponders op alle andere satellieten hebben hier geen last van.

Daarnaast is er op diezelfde hispasat een transponder die nog zwakker is en bij goed weer slechts 64% signaalsterkte geeft (hierop zitten dezelfde zenders als op de transpônder die de storingen geeft) en toch krijg ik deze zenders wel mooi in beeld op de slaapkamer! Het enige verschil is dat deze transponder bij regenweer zeer snel niet meer te ontvangen valt. en dit voor de drie televisies.

Ik vermoed dat de lange afstand van de LNB naar de ontvanger de boosdoener is?

Dan denk ik dat er twee mogelijke oplossingen zijn:
- De lengte van de coax inkorten
of
- De schotel vergroten om een betere ontvangst te krijgen.

Kan dit kloppen?
Oud 12-12-18, 11:57
komtwelgoed's Avatar
komtwelgoed komtwelgoed is offline
Satellietforum toppertje

Datum van registratie: 15-02-11
Standaard

Beste stevenvc19

Als ik het goed begrijp, gebruik je dus voor de Astra 2 een totale lengte van 20+40=60 meter coax maximaal en voor de Hispasat 50 meter maximaal.
Dat is op zich geen probleem als je maar goede coax gebruikt.
Mijn eerste vraag is, welke coaxkabel gebruik je precies, graag merk en typenummer. Als je dat niet weet, dan even opgeven wat er om de paar decimeter op de coax gedrukt is. Misschien gebruik je wel verschillende soorten coax. Dan graag die andere merken ook even precies aangeven.

Tja, en wat nu een één transponder is, moet je me eens even uitleggen. Op welke frequentie zit die?
Oud 12-12-18, 12:21
Regelmatige deelnemer

Standaard

Dag Komtwelgoed,

Ik gebruik coax van het merk "MK Digital" SAT Kabel 120db "High quality" staat er nog bij geschreven

De transponder die de storing geeft is de 12548V 29600 3/4
Oud 12-12-18, 12:37
Regelmatige deelnemer

Standaard

één is "een" met accenten op de "e" ;-) de website geeft die karakters niet weer :-)
Oud 12-12-18, 13:27
komtwelgoed's Avatar
komtwelgoed komtwelgoed is offline
Satellietforum toppertje

Datum van registratie: 15-02-11
Standaard

Tja, dat is ook de slechtste coax die je kunt hebben. De middenader is niet van koperdraad maar van ijzerdraad. In de specificaties staat:
Innenleiter 1 mm CCS
CCS staat voor Copper Clad Steel ofwel verkopert ijzerdraad.
Het laagje koper is slechts 0,02mm.
De ijzeren middenader zorgt voor veel spanningsverlies waardoor de lnb's en diseqc-switches niet goed werken.

Ik zou zeggen, ga eerst eens goede coaxkabel gebruiken bijv. de Hirschmann Koka 9 TS of de Koka 9 Eca. De laatste heeft dezelfde elektrische eigenschappen maar is ook op brandveiligheid gecertificeerd.
Tja, hij is wel wat duurder dan de coax die jij hebt want die kost maar 24,95 per 100 meter. Je kunt zelf al wel na gaan dat voor zo'n laag bedrag je geen fatsoenlijke coax kunt hebben.
Koka 9TS kost in Nederland 76,96 per 100 meter. Dan heb je uitstekende coax.

Verder is de signaalsterkte van weinig belang. Het gaat om de signaalkwaliteit. Hoe is het daarmee?
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: png CCS -coaxkabel.png (58,8 KB, 13x gelezen)

Laatst aangepast door komtwelgoed : 12-12-18 om 13:35
Oud 13-12-18, 18:00
Regelmatige deelnemer

Standaard

Dag Komtwelgoed,

Bedankt voor deze info!

Na al die jaren krijg ik het nog steeds niet voor elkaar om signaalsterkte en signaal-kwaliteit uit elkaar te houden. De hieronder beschreven waardes zijn wel degelijk de signaalkwaliteit. :-)
Antwoord

Onderwerp Opties
Weergave Modus

Wat zijn jouw accountrechten?
U kan geen nieuwe onderwerpen starten
U kan geen reacties plaatsen
U kan geen bijlage(n) plaatsen
U kan uw eigen berichten bewerken

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Ga direct naar forum

Alle tijden zijn CET. De tijd is nu 11:46.

CanalDigitaal ASTRA SatelliteMagazine