Registreer Veel gestelde vragen (FAQ) Ledenlijst Kalender Markeer forums als gelezen

Ga terug   Satellietforum > Satellietontvangst > Algemene vragen satellietontvangst

Notices

Antwoord

Onderwerp Opties Weergave Modus
Oud 09-05-18, 09:27
paullo paullo is offline
Satellietforum toppertje

Datum van registratie: 02-04-08
Standaard Ontvanger - LNB probleem

Heb een parabool gericht staan op 5 W voor het Fransat-pakket en ontvang dit via een Sab Titan met een Viaccess-module zonder enig probleem.

Omdat de ontvanger en Bis-kaart moeten gelinkt worden om de Bein Sports zenders te ontvangen, dien ik over te schakelen naar een Fransat-ontvanger en heb een Aston Maya HD Connect aangeschaft.

Heb deze aangesloten en ben tot de vaststelling gekomen dat deze nieuwe ontvanger geen signaal geeft op de high-band frequenties.

Als ik de Sab Titan weer aansluit is er geen probleem en ontvang ik alle zenders.

Mijn conclusie is dat het probleem dus niet bij de LNB ligt, maar bij de Aston Maya die de schakelinstructie van low naar high-band niet aan de LNB doorgeeft.

Het gaat om een universele LNB die weliswaar een respectabel aantal jaren heeft, maar vermits de schakeling wel lukt met de Sab Titan, zie ik niet in dat er met de LNB een probleem kan zijn.

Zie ik dit juist of zie ik iets over het hoofd ?

Greets.
Oud 09-05-18, 10:13
komtwelgoed's Avatar
komtwelgoed komtwelgoed is offline
Satellietforum toppertje

Datum van registratie: 15-02-11
Standaard

Beste paullo

De hoge band ontvang je pas als er ook een 22kHz-signaal wordt meegezonden. Waarschijnlijk doet de Aston Maya HD Connect dit niet.
Oud 09-05-18, 10:52
paullo paullo is offline
Satellietforum toppertje

Standaard

Bedankt Komtwelgoed.

Dat was ook mijn conclusie. Het feit dat het werkt met de "oude" ontvanger en niet met de "nieuwe" ontvanger, leek mij te bevestigen dat het probleem bij de "nieuwe" ontvanger zit, te meer daar ik nooit iets heb gelezen over het feit dat "nieuwere" ontvangers incompatibiliteitsproblemen zouden hebben met ouderen LNB's.

Greets
Oud 09-05-18, 11:38
komtwelgoed's Avatar
Satellietforum toppertje

Standaard

Is er misschien een mogelijkheid om in het menu de 22kHz in of uit te schakelen?
Oud 09-05-18, 11:51
paullo paullo is offline
Satellietforum toppertje

Standaard

Neen, enkel de keuze uit C-band LNB, Universele LNB of Circulaire LNB.

Ter info, voor de aankoop de nodige informatie over het toestel gekregen van de technical support van Aston France, nadat het probleem zich stelde en ondanks een aantal mailberichten, niet de minste reactie meer.

Greets
Oud 09-05-18, 12:47
komtwelgoed's Avatar
Satellietforum toppertje

Standaard

Dan zul je hem terug moeten sturen naar de leverancier.
Oud 09-05-18, 13:30
paullo paullo is offline
Satellietforum toppertje

Standaard

Ik vrees dat het inderdaad die richting gaat uitgaan, maar alvorens terug te sturen wou ik zeker zijn van mijn zaak, vandaar mijn bericht hier.

Greets
Oud 24-05-18, 21:07
paullo paullo is offline
Satellietforum toppertje

Standaard

Update; volgens de leverancier zou het toestel daar wel werken.

Vraag die ik nog had, tussen de LNB en ontvanger zit bij mij een Disecq-motor (die ik zelden nog gebruik).

Kan die enige invloed hebben op de 22kHz-schakeling.

Ik heb weet van motors die niet draaien omdat de LNB te veel stroom neemt en de ontvanger onvoldoende stroom aanlevert om dan de motor nog te laten draaien, maar van schakelproblemen heb ik nog niet gehoord.

Elke andere ontvanger die ik heb gebruikt heeft zonder problemen samengewerkt met de motor en ook diegene die ik nu gebruik, werkt zonder problemen.

Iemand die hier iets over weet ?

Greets
Oud 24-05-18, 21:51
Lampje's Avatar
Lampje Lampje is offline
Satellietforum toppertje

Datum van registratie: 16-12-10
Standaard

Het hele diseqc protocol valt of staat met de 22khz (oscillator) in de ontvanger, als deze er niet is zal A: je diseqc motor niet draaien, B: de lnb niet van hoog naar lage band schakelen, C: je diseqc switchen zullen ook niet werken.
Als deze ontvanger uit de Aston stal komt moet je op je hoede zijn, Fransen doen de zaken net anders dan normaal.
Ik heb vroeger wat afgetobd met die Aston krengen.

Laatst aangepast door Lampje : 24-05-18 om 21:53
Oud 03-06-18, 13:07
paullo paullo is offline
Satellietforum toppertje

Standaard

De saga gaat verder.

Ik heb de Aston-ontvanger terug ontvangen en aangesloten. Resultaat geen ontvangst op de hoge band. Bij de verkoper zou het toestel zonder problemen werken op lage en hoge band.

Ik heb mij ondertussen een Strong (Fransat) ontvanger aangeschaft en raden maar, hetzelfde probleem als de Aston-ontvanger, geen ontvangst op de hoge band. Bij de Strong kunnen wel de LNB-instellingen aangepast worden en het 22 MHZ signaal aan en uit, maar dit wijzigt niets

Heb mijn "oude" Sab Titan opnieuw aangesloten en rarara, daar is er geen probleem met de ontvangst van de zenders op de hoge band.

Wat mij wel opvalt is dat waar de zenders op de lage band bij mijn Sab Titan ongeveer tusen 75 en 78 % signaalkwaliteit hebben, de zenders op de hoge band allemaal rond de 70 ŕ 72 % zitten, dus iets minder signaal hebben.

De LNB die ik gebruik is een Invacom (0,3 db) Universele LNB van ongeveer 15 jaar oud.

Het probleem kan volgens mij niet meer bij de twee Fransat-ontvangers zitten (want het kan niet dat twee ontvangers van twee verschillende merken beiden een zelfde defect zouden hebben).

Ofwel is er een schakelprobleem tussen die Fransat-ontvangers en mijn LNB, ofwel is er te weinig signaalkwaliteit, maar is de tuner van de Sab Titan gevoeliger en die van de twee Fransat-ontvangers veel minder.

Er zit nog een motor tussen, maar ik zie niet in hoe die een probleem zou kunnen veroorzaken.

Iemand enig idee ? Iemand die de juiste tip geeft, stuur ik graag wat Belgische bieren.

Groeten

Onderwerp Opties
Weergave Modus

Wat zijn jouw accountrechten?
U kan geen nieuwe onderwerpen starten
U kan geen reacties plaatsen
U kan geen bijlage(n) plaatsen
U kan uw eigen berichten bewerken

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Ga direct naar forum

Alle tijden zijn CET. De tijd is nu 11:07.

CanalDigitaal ASTRA SatelliteMagazine