Registreer Veel gestelde vragen (FAQ) Ledenlijst Kalender Markeer forums als gelezen

Ga terug   Satellietforum > Satellietontvangst > Algemene vragen satellietontvangst

Notices

Antwoord

Onderwerp Opties Weergave Modus
Oud 03-06-18, 21:28
komtwelgoed's Avatar
komtwelgoed komtwelgoed is offline
Satellietforum toppertje

Datum van registratie: 15-02-11
Standaard

Ja maar beste paullo, wat dacht je dat er gebeurt als je ijzerdraad hebt met een heel dun koperlaagje? Vocht op de kop van de middenader zorgt er voor dat het ijzerdraad gaat roesten en dan doet zo'n laagje van 0,02mm koper ook niets meer.
Je hebt dan gewoon geen goede elektrische verbinding meer. Maar ja, ik zou er zeker een schotel installateur voor bijhalen voor veel geld i.p.v zelf even te controleren of je coax met ijzerdraad hebt.

Laatst aangepast door komtwelgoed : 03-06-18 om 21:30
Oud 03-06-18, 23:28
paullo paullo is offline
Satellietforum toppertje

Datum van registratie: 02-04-08
Standaard

Blijkbaar zou die coaxkabel vergelijkbaar zijn met volgende kabel:

https://www.eupen.com/weimages/rf/br...f?m=1494433152

Alles werd door een electricien geďnstalleerd en die heeft blijkbaar de coaxkabel genomen die door Telenet werd opgelegd voor binneninstallaties.

Greets
Oud 03-06-18, 23:50
Lampje's Avatar
Lampje Lampje is offline
Satellietforum toppertje

Datum van registratie: 16-12-10
Standaard

Citaat:
Alles werd door een electricien geďnstalleerd en die heeft blijkbaar de coaxkabel genomen die door Telenet werd opgelegd voor binneninstallaties.
Echte binnenhuis coax kabel voor tv maar niet geschikt voor satelliet, 32.90dB demping per 100 meter op 2400 Mhz

Laatst aangepast door Lampje : 03-06-18 om 23:57
Oud 04-06-18, 00:42
komtwelgoed's Avatar
Satellietforum toppertje

Standaard

Bij satellietgebruik is de frequentie maximaal 2150 MHz en de demping daarbij is 30,9dB. Dat is heel behoorlijk. Veel coaxkabels hebben een groter verlies.
Koka 9 TS heeft 28,2dB per 100 meter, dat verschil is dus niet groot.

Ik geloof echter niet dat deze Eupen-kabel hetzelfde is als de eerder vernoemde Commscope 1999 59 F (TC) V-CW-Bd. Het getal 1999 is trouwens het productiejaar. Het gaat dus om de Commscope 59 F (TC) V-CW-Bd.
Oud 04-06-18, 11:17
paullo paullo is offline
Satellietforum toppertje

Datum van registratie: 02-04-08
Standaard

Schakel juist de ontvangers nog eens in en stel vast dat de Strong nu wel de zenders van de hoge band ontvangt.

Had eerst de Sab aangeschakeld en had vastgesteld dat de signaalkwaliteit op de hoge band gestegen was naar 75 % ipv 72 % gisteren.

Vervolgens de Strong aangesloten en nu werkt het wel.

Gisteren was het nochtans zonnig weer de ganse dag en vandaag bewolkt met wat motregen.

Probleem ligt dan ook waarschijnlijk bij een te laag signaal voor de Strong en Aston op de hoge band zenders, waarvan de oorzaak dan vervolgens kunnen zijn de LNB, de motor of de bekabeling.

Hier een bericht over de kabel, de links in het bericht werken niet meer:

" on4cet wrote:
Die van mij is al 2 jaar oud, en zal dus hoogstwaarschijnlijk niet de nieuwe zijn waar jij over praat ... :

De mijne is van die zogenaamde electrabel goedgekeurde coax, die je in preflex kon kopen ... Er staat ongeveer het volgende op, waarbij blablabla moet vervangen worden door nog heel wat codes ....

Commscope 59F blablabla CODE ELECTRABEL

Weet dus niet, welke kwaliteit deze heeft ... Maar ik vermoed dat de kwaliteit al iets minder belangrijk wordt voor de binneninstallatie dan voor de afstand van de versterker tot in je huis ... Daar heb ik speciaal veel dikkere genomen omwille van het signaalverlies over die afstand (toch wel een dikke 25 meter ofzo ...

Als iemand weet welke kwaliteit dit is, mag je het altijd laten horen !

Mvg,

Bart

De kabel die Telenet aanraad voor binnen te gebruiken en ook zijn naam op laten drukken heeft is de volgende :

TELENET INTERKABEL - PVC6
Dat is egenlijk EUPEN 705CRT2V , een goede dubbel afgeschermde kabel met een HF Afscherming van 90 db ..en een lage dempingsfactor van +/- 18-19db per 100 meter . Deze kost rond de 0,75 & 1 euro de meter en is zelfs bij de meeste DHZ zaken verkrijgbaar .. bestaat ook in Preflex .

http://www.eupen.com/images/downloads/c ... 5Ohm05.pdf
( Zie vanaf pagina 30 de 1ste kolom )

Volgens mij te vergelijken met de KOKA799 van Hirschman als ik die waarden naast elkaar leg ... .

http://products.hirschmann.com//index.p ... d=0,view=1

Wat die commscope betreft , denk dat die kabel ook te vergelijken is , ik herinner me nog dat een kennis een aantal jaren terug kabel tv aanvroeg en ze moest 'Commscope kabel halen' ..voor de dropkabel naar de TAP .
Ik weet het exacte type niet .. maar ik denk mss een iets hogere dempingsfactor ..dus ietsje meer verlies op lange afstanden
http://dominoportal.commscope.com/CommS ... .1.3#1.1.3 "

Greets
Oud 04-06-18, 11:49
Lampje's Avatar
Lampje Lampje is offline
Satellietforum toppertje

Datum van registratie: 16-12-10
Standaard

Zucht..... gooi er nu nieuwe coax in dat mag ook wel na 15 jaar, ipv de specs op te zoeken. De variërende waardes zegt al genoeg dat er iets met je coax loos is. Hollanders zijn spreekwoordelijk zuinig maar Belgen kennelijk ook.
Oud 04-06-18, 21:45
komtwelgoed's Avatar
Satellietforum toppertje

Standaard

Ik heb inmiddels de specificaties van de 59FTCV BD coax gevonden en het is wat ik al dacht een coaxkabel met een ijzeren kern die dus absoluut ongeschikt is voor satellietontvangst.
De elektrische weerstand is enorm, maar liefst 106Ω. Bij Koka 9 TS is dat maar 29Ω/km.
Ook de demping is groot, 25,94dB bij 860 MHz. Bij Koka 9 TS is dat maar 17,2dB
Ook de afscherming is niet meer van deze tijd met 4G, slechts 90dB tot 1000MHz. Bij Koka 9 TS is dat maar liefst >110db.
Er staat ook in de specs dat de kabel geschikt is voor Abonneekabel voor binnenhuis gebruik, dus voor centrale antennesystemen.

En wat betreft "ELECTRABEL GOEDGEKEURD", dat zijn normen waaraan materiaal dat voor centrale antennesystemen wordt gebruikt moeten voldoen. Je kunt het vergelijken met het "Kabelkeurmerk" dat voor Nederland geldt bij centrale antennesystemen.
Hierin staan minimale normen voor afscherming tegen stoorsignalen, signaaldemping, mechanische robuustheid, brandveiligheid enz.
Omdat de normen voor centrale antennesystemen anders zijn dan voor satellietontvangst, kun je dus niet zeggen dat als het Electrabel/Kabelkeur goedgekeurd is, het ook geschikt is voor satellietontvangst.

Het verbaast me dus eigenlijk dat je al die tijd geen ontvangstproblemen hebt gehad. Leg eerst maar een tijdelijke coaxkabel van je schotel naar de ontvanger, dan zullen je problemen wel over zijn en bedenk dan maar eens hoe je die oude kabel gaat vervangen.
Antwoord

Onderwerp Opties
Weergave Modus

Wat zijn jouw accountrechten?
U kan geen nieuwe onderwerpen starten
U kan geen reacties plaatsen
U kan geen bijlage(n) plaatsen
U kan uw eigen berichten bewerken

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Ga direct naar forum

Alle tijden zijn CET. De tijd is nu 20:25.

CanalDigitaal ASTRA SatelliteMagazine