PDA

Bekijk de volledige versie : Hoe HD is HD bij CD?

Dorpertje
15-12-10, 09:06
Op dit moment heb ik nog zowel CD als Ziggo. De voornaamste reden voor overstap is het grotere aanbod van HD zenders. Echter, als ik via ziggo naar Ned 1,2,3 SBS6, Eurosport etc. kijk, is dat in 1080i, maar bij CD zijn alle zenders 720p.

Mijn ontvanger staat ingesteld op 'automatisch' (instellingen, A/V instellingen, HD-formaat). Als ik dit wijzig in 1080i, krijg je dan geen 'gedwongen HD-formaat?

evloe
15-12-10, 09:34
Hoi,

Cd is niet verantwoordelijk voor wat de zenders doorgeven. Dat is de verantwoording van de zenders zelf. CD geeft alleen maar door.

Ik ken jouw ontvanger niet maar als je de ontvanger op automatisch zet dan geeft de ontvanger door wat hij "ziet".

Misschien is het beter om de ontvanger op 1080i te zetten. Dan geeft hij elke zender door in 1080i ook de gewone sd zenders. Aan jouw de keuze of je dit wil ja dan nee.

Het klopt dat niet alle zenders 1080i door geven. Sommige duitse zenders doen dat in 720p.

Gr,
Ed

Dorpertje
15-12-10, 09:41
Het gaat om gewone normale Nederlandse zenders, zoals gesteld. De TV (incl. ci+ module) staat ook op automatisch en via Ziggo krijg ik genoemde zenders dan in 1080i. Bij CD levert automatisch een 720p signaal op. Dat kan natuurlijk een fout in de ontvanger zijn, of het signaal is niet echt HD (maar waarom dan wel via Ziggo?).

Iemand met dezelfde ontvanger en ervaring op dit gebied?

Sattje
15-12-10, 09:44
Op 'automatisch' geeft de Philips DSR 8121 automatisch 720p - de norm in Duitsland. Stel je handmatig in op 1080i zorgt je tv wel voor correcte weergave, ook bij sd uitzending.

Dorpertje
15-12-10, 10:08
OK bedankt, heb het aangepast en beeld ziet er vooralsnog beter uit.

Satneef
15-12-10, 11:17
@ Evloe
Cd is niet verantwoordelijk voor wat de zenders doorgeven. Dat is de verantwoording van de zenders zelf. CD geeft alleen maar door.
Slecht excuus,CD is de aanbieder van het kanalenpakket en geen doorgever.
en in die zin gewoon verantwoordelijk en aanspreekpunt.
CD is alleen doorgever van Nederland 1,2 en 3
Wel is het inderdaad zo dat RTL en SBS wel heel erg weinig in HD uitzenden.
CD zou misschien wat meer druk uit moeten oefenen op ze.

ahiemstra
15-12-10, 11:33
Nou ja, precies doorgeven is niet helemaal waar.

De aanbieder zoals CD bepaalt wel hoeveel bandbreedte voor een zender ter beschikking komt.

Zo kan een 1080i signaal door compressieartefacten best wel eens slechter zijn als een 720p signaal van ARD of ZDF bv.

Alfons Verbiest
16-12-10, 23:35
@Dorpertje,

Echter, als ik via ziggo naar Ned 1,2,3 SBS6, Eurosport etc. kijk, is dat in 1080i, maar bij CD zijn alle zenders 720p.

Dan doe je toch iets niet goed. De meeste zenders bij CD zijn wel 1080i. In ieder geval alle 9 "Nederlandse" HD zenders.

De 2 Belgen en ARD HD, ZDF HD, Arte HD, EinsFestival HD en Sport1 HD zijn inderdaad wel 720p. En misschien vergeet ik er wel een.

Maar nogmaals: de meeste HD zenders zijn 1080i.

tomkh25
20-12-10, 11:24
Even voor de duidelijkheid, ik ben zelf camera-man van beroep voor een bekende internationale zender.

En ik wil de mensen even wat duidelijk maken.
720P is HD en 1080i niet. Alleen 1080P is echt HD.

i = interlaced (half frame picture)
p= progressive (full frame picture)

1080i komt dus overeen met 540P. Dus veel lager dan de jullie gedachte 720P.

Met deze verkoop truc worden ook altijd de verkeerde tv's en randapparatuur verkocht in de winkels.

Er zijn maar een paar merken van tv die echt hd weergeven. En daar vallen vaak niet de philips en sony onder. Maar vaak Panasonic, samsung en LG.

Ik zelf heb dus liever de tv op 720P dan op 1080i

(Ps en CD heeft de meest zuivere signaal van hd t.o.v. van andere aanbieders)

Sattje
20-12-10, 12:31
Welkom hier, tomkh25 !
Leuk voor een 1e bijdrage... Daarom is 720p ook de norm in Duitsland, niet?

bramsat
20-12-10, 12:36
Daar ben ik het zienbaar niet mee eens,alle hd zenders zowel 1080i als
720p doen weinig voormekaar onder,de duitse sd kanalen zijn zeer goed
maar zijn toch de mindere. maar we hebben op dit forum een grote voorvechter van 1080i (citoends) en die komt mischien wel in actie,
of het moet zo zijn dat hij het licht heeft gezien,en het erbij laat.

ESM
20-12-10, 12:45
Met die, door mij verfoeide, 720 norm heeft Duitsland wel vaak een errug strak plaatje. Maar het is de EBU norm, die 720. En dat moet snel veranderen in 1880. Anders blijven we in de TV middeleeuwen.

aart44
20-12-10, 14:46
Ja de één houd van de dochter de ander van de moeder, het is al een heel oude discussie en hier een link van een tegenstander van 1080i,

http://www.poederbach.com/PDF's/MInder_is_mooier.pdf

Maar het feit is wel dat er momenteel niets in 1080p uitgezonden wordt.
Dus 1080p is alleen verkrijgbaar op DVD.:)

ahiemstra
20-12-10, 17:45
Dat 1080i 540p vind ik een slecht verhaaltje voor een camera man.

Het gaat om de beeldlijnen die opgenomen worden en die zijn bij 1080i toch echt 2x zo hoog als bij 540p.

Het is bij interlaced niet zo, dat de oneven en de daarop volgende oneven beeldlijn dezelfde beeldlijn van de camera als bron heeft, wat je met 540p suggereert.

Je kunt je dat eerder zo voorstellen, dat 2 "camera's" met 25Hz aan het filmen zijn. Eentje de even beeldlijnen en de ander de oneven beeldlijnen. Gecombineerd leveren die beide signalen een 1080 beeld dat bij bewegingen niet scherp werkt, maar zeker bij rustige beelden veel scherper is als 720p.

De vergelijking gaat sowieso niet op, want de horizontale resolutie wordt buiten betrachting gelaten en daar zit dus echt wel heeeeel veel verschil tussen 1920 en 960.

Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn, dat we naar 1080p als standaard willen. En als we dan toch in "doe een wens" land zijn: Zou ik graag een gestandaardiseerde Frame Rate willen. De hele wereld op 50 Hz zou ideaal zijn, want dat formaat is eerder voor de conversie van 24p geschikt als 60 Hz.

Ik irriteer me nl mateloos aan het Amerikaanse materiaal dat 60Hz als bron heeft en dan ook nog eens interlaced wordt. Dat ziet er dan echt niet meer uit als het beweegt.

bosgoed
20-12-10, 19:17
je moet het wel op 1080i zetten
en niet op auto en zeker niet op 720
1080i is de beste kwalitiet

specy
21-12-10, 21:30
Bij films mag je toch hopen dat de decoder zo 'slim' is dat 'ie ziet dat de 2 interlaced beelden bij elkaar horen. En er dan zelf 'p' van maakt, ofwel: 1080i(50) --> 1080p(25).

Nou ja, de decoder... Die 7141 die ik heb geeft alleen 'i' door, dus dan moet de tv het doen. Maar die is daar juist heel goed in (denk aan dingen als 'natural motion', hele tv hangt vol met detectie van wat op welk plaatje bij wat op het volgende plaatje hoort).

Op mijn monitor ziet 1080i (met beelden zonder interlacing-problemen, dus 'p' source) er net zo scherp uit als 720p - maar wel een stuk groter (dus na scaling duidelijk veel scherper).

viaria
31-12-10, 14:33
hd is bij cd hartstikke hd
kortom geweldig beeld een lust om naar te kijken

Apple740
02-01-11, 18:38
Even voor de duidelijkheid, ik ben zelf camera-man van beroep voor een bekende internationale zender.

En ik wil de mensen even wat duidelijk maken.
720P is HD en 1080i niet. Alleen 1080P is echt HD.

i = interlaced (half frame picture)
p= progressive (full frame picture)

1080i komt dus overeen met 540P.

Klinkklare onzin. Moderne flatscreens voegen 2 halfbeelden samen tot een progressive volbeeld, waarbij - heel ingenieus - ieder tussenliggend volbeeld een mix is van het vorige, en volgende halfbeeld. Effectief zie je dus gewoon een 1080p plaatje.

(film)materiaal wat met een 1080p24/25/30 camera is geschoten is met de 1080i uitzendstandaard zelfs perfect reproduceerbaar. Ieder oorspronkelijk 1080p beeld wordt in 2 geknipt, uitgezonden in 1080i, en de de-interlacer van de tv plakt ze weer aan elkaar. Niks geen verlies van resolutie oid.
Met 720p als uitzendstandaard is dit alles niet mogelijk.

Verder zou je als cameraman moeten weten dat de internationale productiestandaard van HDTV 1080i is. Alle grote (sport)evenementen wereldwijd worden in 1080i geproduceerd. Beetje zonde om dit vervolgens in 720p uit te gaan zenden want je flikkert hiermee de helft van de oorspronkelijke resolutie weg.

Apple740
02-01-11, 19:56
Op 'automatisch' geeft de Philips DSR 8121 automatisch 720p - de norm in Duitsland.

Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Op de stand "auto" dient een ontvanger de zender door te geven in de oorspronkelijke resolutie waarin het uitzendt (voor de NL HD zenders is dat 1080i).
Dat de Philips dit niet doet is gewoon een bug.

Apple740
02-01-11, 20:41
De EBU norm is 720p

Geen norm maar een aanbeveling aan haar leden (de uitzendende partijen). Ironisch genoeg heeft de EBU zichzelf nooit aan deze aanbeveling gehouden. EBU HDTV feeds zijn tot op de dag van vandaag namelijk altijd 1080i geweest, conform de standaard voor internationale HDTV productie.
De 720p aanbeveling stamt oorspronkelijk dan ook uit de tijd (rond 2005) dat met de toenmalige encoders 720p makkelijker te comprimeren was dan 1080i. Een zender zou dan iets kunnen besparen op de bandbreedte. Tevens bestonden Full HD televisie's nog niet of nauwelijks en waren de-interlacers kwalitatief nog niet zo goed dan nu. Tijden zijn echter veranderd. ;)

CanalDigitaal Satelliet
03-01-11, 14:53
"Dat de Philips dit niet doet is gewoon een bug."

Nee, geen bug maar een verkeerde interpretatie van de functie tussen de software ontwikkelaar en M7. Is meegenomen in de aanbevelingen naar M7.

Met vriendelijke groet,

WebCare CanalDigitaal