Registreer Veel gestelde vragen (FAQ) Ledenlijst Kalender Markeer forums als gelezen

Ga terug   Satellietforum > Vragen forum > Schotelantenne ontvangstproblemen

Antwoord

Onderwerp Opties Weergave Modus
Oud 09-02-10, 16:33
joyvo2000 joyvo2000 is offline
Regelmatige deelnemer

Datum van registratie: 13-11-09
Stuur een bericht via MSN naar joyvo2000 Send a message via Skype™ to joyvo2000
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door satellietje Bekijk Post
Vind de opstellingen wel opmerkelijk.
Volgens mij zijn de lnb's veelste breed voor een 78cm schotel.
Bij een 88cm of een 100cm zal het een stuk makelijker gaan.
De Astra 1 en 3 zitten te dicht op elkaar waardoor de astra3 iets op zij word gedrukt
hierdoor staat vermoedelijk de astra2 ook niet goed in het brandpunt.

Probeer het eens met alps lnb's die zijn een stuk smaller.
of met een Inverto MultiConnect set.
Of vraag als je de schotel kunt ruilen voor een iets grotere.
Thanks Satellietje voor je meedenken. Ik heb inmiddels de installatie aangepast en ga zodadelijk eenoverzicht maken en op deze thread zetten.

Tnx,
Met citaat antwoorden
Oud 09-02-10, 17:01
Regelmatige deelnemer

Standaard

Nou, Het probleem is met veel geduld opgelost.

Ik heb als eerste een ALPS lnb (single) aangeschaft en die heb ik op de plek van de Astra3 gemonteerd. Hier heb ik meer ruimte over om de astra 1 en astra 2 af te stellen.
Als eerste heb ik de astra 1 tegen de arm gemonteerd en elevatie en azimuth afgesteld. Wat mij opviel is dat de elevatie van de schotel(78cm) op 31 graden moet komen om het beste signaal op astra1 te krijgen. Hierdoor had ik de astra3 tegen de arm gemonteerd en opnieuw elevatie ingesteld maar is dan ook 31 graden. Waarschijnlijk een "kromme"schotel, maar had verder geen invloed op de afstelling van de overige lnb`s. Na wederom de astra1 afgesteld te hebben, schoof ik de astra3 tegen de astra1 en had op astra1 98% en op astra3 90%. Dit wel afgelezen op de aston Wamba311 decoder!! Hierna de astra2 op de arm geschoven en deze is nu afgesteld op 90%. Wat mij opviel is dat de astra2 niet zo gevoelig is met afstelling en ruim 1 cm kan schuiven voor het signaal slechter werd. Nu dat ik 1 lnb over had, heb ik deze op de hotbird afgesteld en heb hier een signaal van 65%. Ik krijg het signaal niet beter omdat hier de lnb`s te dicht tegen elkaar komen. Dit vond ik verder nog niet zo bijlangrijk. Hier zal ik binnekort dan ook een ALPS monteren om het signaal te optimaliseren. Hierna de kruipolarisatie aangepast en klaar is Johan.

Ze hadden mij in het begin geďnformeerd dat normale lnb(met dikke kop) goed zijn met de installatie zoals ik die wilde. Geen problemen met de afstelling en dat ik genoeg ruimte zou hebben. Nu zijn er ook genoeg mensen die een installatie hebben uitgevoerd met gewone lnb`s. Bij mij werkte het niet?! waarom niet? waar zit nu het verschil, bij de een of andere postitie zit toch een verschil!
Ik heb echt dagen op de internet gezocht en de één verteld om de astra3 tegen de arm te monteren en de ander verteld om weer de astra1 tegen de arm te monteren bij het begin van een installatie. Ik denk dat hier niet echt een verschil zal zijn in uiteindelijke kwaliteit van de signalen. Een grotere schotel zal misschien wel baat hebben, alleen heb je dan dat de afstelling gevoeliger wordt alsmede door de windvang. Mijn Combinatie: Triax 78 cm met multiblock van triax, 3 maal lnb van smart Titanium en 1 ALPS single lnb, is nu goed afgesteld en ben nu zeer tevreden.

Tevens heb ik ervaren dat de aflezing van de philips 8121 betreffende de signaalkwaliteit voor lief moet worden genomen. Geheel niet te vertrouwen! Neem een satfinder of een andere decoder,zoals ik gedaan heb, een aston wamba311. Beter nog als je de juiste apparatuur hebt natuurlijk!
Hieronder nog wat foto`s van de uiteindelijke installatie. Bedankt voor jullie meedenken en ik hoop dat iemand ook baat heeft van mijn info die ik hier heb vermeld.
http://foto-uploaden.nl/img/7/wu9jkxg.jpg
http://foto-uploaden.nl/img/0/a2qf8zp.jpg
http://foto-uploaden.nl/img/6/q52lek3.jpg

p.s. En alles netjes afgesealed met vulcaniserende tape.

Laatst aangepast door joyvo2000 : 09-02-10 om 17:04
Met citaat antwoorden
Oud 09-02-10, 17:13
satellietje satellietje is offline
Regelmatige deelnemer

Datum van registratie: 24-05-08
Standaard

Iemand die 3 normale lnb's gebruikt op een 78cm triax schotel.
voor de opstelling astra,1,2,3 moet altijd een compromie vinden in de signaal kwaliteit omdat het domweg niet goed past.
Ook kan er net een verschil zitten in mm tussen lnb's van merk A en merk B
Dat het bij sommige mensen wel werkt geloof ik wel, maar betrouwbaar zal het niet zijn
vooral bij slecht is het dan veel eerder gedaan met het signaal.
Met citaat antwoorden
Oud 09-02-10, 17:27
Regelmatige deelnemer

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door satellietje Bekijk Post
Iemand die 3 normale lnb's gebruikt op een 78cm triax schotel.
voor de opstelling astra,1,2,3 moet altijd een compromie vinden in de signaal kwaliteit omdat het domweg niet goed past.
Ook kan er net een verschil zitten in mm tussen lnb's van merk A en merk B
Dat het bij sommige mensen wel werkt geloof ik wel, maar betrouwbaar zal het niet zijn
vooral bij slecht is het dan veel eerder gedaan met het signaal.
Inderdaad, en voor het geld hoef je het niet te laten. Ze zijn echt niet veel duurder dan normale lnb`s. Weer een wijze les geleerd, toch.......
Met citaat antwoorden
Oud 09-02-10, 18:54
citoends citoends is offline
Satellietforum toppertje

Datum van registratie: 06-08-08
Standaard

de reden dat je 23,5 moet gebruiken voor basis is deze. er zit op 25,5 ook een sat met veel dezelfde frequenties /of die komen nog , en daarom moet om storing te vermijden de 23,5 zoveel mogelijk in de focus, vooral met hd , dan ziet hij de 25.5 niet,
Met citaat antwoorden
Oud 10-02-10, 16:42
Directie Directie is offline
Regelmatige deelnemer

Datum van registratie: 23-12-08
Standaard

Leuk om te lezen hier wat er allemaal mogelijk is, misschien goed om jullie het volgende te vertellen over de TD78:

De TD78 van Triax doet het namelijk perfect met de kop die bij een Multytenne van Technisat hoort! Deze satellieten kun je perfect kijken:
A Astra 3, 23.5
B Astra 1, 19.2
C Bad-R4, 26.0
D Astra 2, 28.2

Van Bad-R4 (Arabsat) zijn dan ook de in Nederland te ontvangen verticale transponders (Dubai One, enz.) te zien.

Het hele geheel monteren en afstellen is echter wel een hele klus, maar dit is voor een echte hobbyist nu net de uitdaging. Er zijn geen beugels te koop om de kop van de Multytenne 45 op een Triax te monteren. Er passen echter wel twee PVC pijpjes naast elkaar in de kop. PVC buizen zijn echter bij licht verwarmen erg buigzaam en ook PVC lijm doet wonderen voor het aansluiten van de kop. Verder is handig om een extra plaatje achter op de arm van de TD78 te plaatsen zodat de hoogte van de LNB's ook daar aangepast kan worden, hetgeen voor de Astra's nog wel eens nodig is.

Bovenstaande combinatie kan overigens ook gebruikt worden voor andere combinaties van satellieten, echter werkt het best voor de Astra's. Met de TD78 ipv een Technisat 45 heb je op de Astra's echt een overkill bij zeer zware regenbuien. Een aanrader voor de echte hobbyist!
Met citaat antwoorden
Oud 10-02-10, 17:53
Satellietforum toppertje

Standaard

Ik wist niet dat die koppen los te koop waren , en waar verkrijgbaar ,enwat ze kosten.in EURO
Met citaat antwoorden
Oud 10-02-10, 18:51
satellietstraal's Avatar
satellietstraal satellietstraal is offline
Moderator

Datum van registratie: 20-03-08
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door citoends Bekijk Post
Ik wist niet dat die koppen los te koop waren , en waar verkrijgbaar ,enwat ze kosten.in EURO
De Multytenne kop bedoel je? Vier Alps SMAL feed LNB's naast elkaar een een Disecq switch doen hetzelfde hoor
Met citaat antwoorden
Oud 10-02-10, 19:55
Satellietforum toppertje

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door satellietstraal Bekijk Post
De Multytenne kop bedoel je? Vier Alps SMAL feed LNB's naast elkaar een een Disecq switch doen hetzelfde hoor
dat is mij wel bekend, maar die losse multytenne kop niet
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties
Weergave Modus

Wat zijn jouw accountrechten?
U kan geen nieuwe onderwerpen starten
U kan geen reacties plaatsen
U kan geen bijlage(n) plaatsen
U kan uw eigen berichten bewerken

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Ga direct naar forum

Soortgelijke onderwerpen
Onderwerp Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Geen EPG meer sinds een paar dagen harrrie Algemene vragen satellietontvangst 1 04-10-09 13:15
Geen ontvangst (enkele) zenders Josbacsi Schotelantenne ontvangstproblemen 5 06-09-09 17:39
slechte ontvangst bij regen turbootje Schotelantenne ontvangstproblemen 31 04-01-09 20:59
Slechte ontvangst. fabtastic Algemene vragen satellietontvangst 7 01-09-08 17:52
zeer slechte ontvangst !! jurrie2 Inverto / Lemon 16 10-12-06 23:51

Alle tijden zijn CET. De tijd is nu 00:19.

CanalDigitaal ASTRA SatelliteMagazine